Home / Mobiliteit / Hoe ver reikt de aansprakelijkheid van een touroperator?

Hoe ver reikt de aansprakelijkheid van een touroperator?

vakantieStel: je gaat op vakantie en hebt via een touroperator het vervoer en het verblijf in één pakket aangeschaft. Vanaf het vliegveld in Turkije word je vervolgens met de bus opgehaald om naar de plaats van bestemming te worden gebracht. Veilig. Tenminste, daar ga je redelijkerwijs vanuit. Maar dan word je tijdens een onverwachte tussenstop op een parkeerplaats beroofd. In hoeverre is de touroperator aansprakelijk?

Plichten van de touroperator

Bovenstaand verhaal overkwam een Nederlandse vrouw in 2011. Ze werd vanaf het vliegveld met een bus van de touroperator naar de plaats van bestemming gebracht. Tijdens een tussenstop wordt ze op een parkeerplaats beroofd en breekt daarbij haar hiel op meerdere plekken. Inmiddels heeft ze al verschillende operaties ondergaan, maar is haar hiel nog altijd niet genezen. Gevolg: ze heeft hulp in de huishouding nodig en kan niet werken. Ze stelt touroperator Tomas Cook aansprakelijk voor de door haar geleden schade en beroept zich hierbij op art. 507, boek 7, van het Burgerlijk Wetboek: de reis is niet verlopen volgens de verwachtingen die zij daar redelijkerwijs van mocht hebben.

De touroperator is verantwoordelijk voor het naleven van de harde feiten in de reisovereenkomst, dus een 4-sterrenhotel mag niet opeens een 3-sterrenhotel blijken te zijn bij aankomst en zeezicht mag niet opeens landzicht zijn. Dat het uitzicht misschien niet helemaal voldoet aan de dromen van de consument valt daarentegen niet onder verantwoordelijkheid van de touroperator. Het veilig vervoeren van vakantiegangers valt hier uiteraard wel onder. Tomas Cook beweert er tijdens deze bewuste rit alles aan te hebben gedaan om de reizigers te behoeden voor criminaliteit door te parkeren op een goed verlichte parkeerplaats, dichtbij de ingang van het etablissement. De beroofde vrouw betwist bovenstaande feiten en beweert dat de bus op een onverlichte parkeerplaats ver bij de ingang vandaan stond, niet was afgesloten tijdens de tussenstop en dat zij vervolgens in de bus is aangevallen. Het Hof heeft haar verzocht met bewijzen en getuigen te komen om haar beweringen en standpunten te bevestigen.

Geen verloren zaak

rechtbank

Het gerechtshof zal op basis van het getuigenverhoor (30 april jl.) een definitieve uitspraak doen in deze zaak. Marco Loos, hoogleraar privaatrecht aan de Universiteit van Amsterdam, is van mening dat de vrouw een goede kans maakt om de zaak te winnen. Temeer het om een onaangekondigde en, in zijn ogen, niet-noodzakelijke tussenstop ging, aangezien dit een rit van maximaal 2,5 uur betrof en de reizigers door een vertraging van vier uur met het vliegtuig reeds vermoeid waren en het al laat op de avond was.

Rechten van reizigers

Touroperators en luchtvaartmaatschappijen worden steeds vaker aansprakelijk gesteld voor ongevallen en gemaakte kosten. Met name doordat met zich makkelijker kan informeren over de rechten en plichten van reizigers en reisaanbieders. Door hoge advocaattarieven laat men zich echter nog vaak weerhouden om een juridisch proces te starten. Doordat elke advocaat zijn eigen uurtarieven kan vaststellen zijn deze erg uiteenlopend. De kosten van een advocaat zijn echter online inzichtelijk en behoren bij ieder proces altijd vooraf bekend te worden gemaakt. Wanneer er te hoge kosten worden gerekend kan ook een advocaat zelf aansprakelijk worden gesteld voor onnodig hoge uurtarieven.

Tags: ,